Jak liczyć 24 miesiące nauki dodatkowego języka polskiego dla dzieci z Ukrainy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Wojtczak Bogusława
Odpowiedzi udzielono: 12 marca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jak liczyć 24 miesiące nauki dodatkowego języka polskiego dla dzieci z Ukrainy? Interpretacja 1: nie wliczamy miesięcy ferii letnich Zajęcia organizowane są w szkole i tygodniowy rozkład i wymiar godzin dodatkowych ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym (§ 17 ust. 3 rozporządzenia MEN z 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw). Ponieważ szkoły, które organizują dodatkowe zajęcia języka polskiego, obowiązuje organizacja roku szkolnego zgodnie z rozporządzeniem MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego. Zatem np. w okresie letniej przerwy w lipcu i sierpniu szkoły zazwyczaj nie organizują dodatkowych zajęć z języka polskiego. Za interpretacją nr 1 przemawia fakt określenia w przepisie okresu w miesiącach (nie latach, bez odniesienia do roku szkolnego), wskazanie okresu zorganizowanej nauki oraz fakt, że za organizację odpowiada organ prowadzący. Interpretacja 2: wliczamy przerwy w nauce Ponieważ szkoły, które organizują dodatkowe zajęcia języka polskiego, obowiązuje organizacja roku szkolnego zgodnie z rozporządzeniem MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego należy założyć, że w okresie 24 miesięcy obowiązują przerwy w nauce takie same jak pozostałych uczniów. Za interpretacją nr 2 przemawia fakt, że zajęcia organizowane są w szkołach, które obowiązują przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego oraz fakt, że przyjęcie odmiennej interpretacji, np. braku organizacji zajęć w ferie letnie, przerwy świąteczne, które wydłużałyby ten okres, zobowiązywałoby dyrektora do przeprowadzenia wyliczenia w stosunku do poszczególnych uczniów, co w dużej szkole, przy dużej liczbie uczniów mogłoby w praktyce okazać się bardzo trudne, wręcz niemożliwe do realizacji. Która interpretacja jest właściwa?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX