Jak księgować w urzędzie wpłacane opłaty, jeśli kontrahent wskazuje, że opłaca należność bieżącą, a ma zaległości z lat poprzednich wraz z odsetkami?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Tomczyk Edward
Odpowiedzi udzielono: 2 października 2014 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W Urzędzie naszym księgowane są dochody z tytułu: użytkowania wieczystego nieruchomości (poza nieruchomościami Skarbu Państwa), dzierżawy gruntów i działek, przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, koszty wyceny nieruchomości, opłatę planistyczną i opłatę adiacencką.

Jak księgować wpłacane opłaty z ww. tytułów, jeśli kontrahent wskazuje np. że opłaca należność bieżącą, a ma zaległości z lat poprzednich wraz z odsetkami?

Czy Urząd ma prawo na podstawie art. 451 § 1 Kodeksu cywilnego sam zarachować sobie należności, tzn. w pierwszej kolejności na odsetki i należności z lat ubiegłych, a dopiero na samym końcu na należność bieżącą?

Czy rzeczywiście jeśli dłużnik wskazał, który dług reguluje, wierzyciel, tzn. służby finansowe Urzędu, mają tylko pole manewru w zakresie odsetek?

Jeśli wierzyciel sam rozksięgował należne wpłaty, to czy dłużnik nie ma prawa sprzeciwić się skutecznie takiemu zaliczeniu wpłaty?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX