Jak doprowadzić do zgodności danych między EGIB, zasobem gminy i ewidencją środków trwałych prowadzoną przez gminę?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Lecińska Monika
Odpowiedzi udzielono: 18 października 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Gmina posiada w swoim zasobie nieruchomości gruntowe zabudowane budynkami mieszkalnymi wielorodzinnymi. Do 2018 r. część udziałów w gruncie była oddana w użytkowanie wieczyste właścicielom wyodrębnionych i sprzedanych lokali. Po przekształceniu prawa użytkowania wieczystego we własność część gruntów przeszła na własność właścicieli mieszkań. Pozostała część własności gruntów przypadająca na niewyodrębnione lokale mieszkalne została wprowadzona do ewidencji środków trwałych gminy na podstawie ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez starostwo powiatowe. Od tego czasu gmina wyodrębniała i sprzedawała lokale mieszkalne wraz z przynależnym udziałem w gruncie na rzecz dotychczasowych najemców. W konsekwencji czego sporządzane były dokumenty likwidacji lokali mieszkalnych wraz z przypadającym na ten lokal udziałem w gruncie. Z uwagi na to, że sprzedaż pierwszych lokali odbywała się kilkadziesiąt lat temu (często bez uprzednio wykonanej inwentaryzacji dla całego budynku), pojawiają się rozbieżności między danymi w powierzchni gruntów w ewidencji gruntów i budynków starostwa a danymi z zasobu nieruchomości gminy i dodatkowo z danymi z ewidencji środków trwałych. Oprócz błędów wynikających z wyodrębniania i sprzedaży mieszkań w przeszłości (bez wykonanej inwentaryzacji), doszły błędy powstałe przy przeliczaniu udziałów w powierzchni gruntów po przekształceniu prawa użytkowania wieczystego we własność oraz dodatkowo rozbieżności powstałe w wyniku modernizacji ewidencji gruntów i budynków przeprowadzonej przez starostwo w 2019 roku. Obecnie sytuacja dla kilkunastu działek jest taka, że istnieją różnice między EGIB, zasobem gminy i ewidencją środków trwałych prowadzoną przez gminę.

Jak doprowadzić do zgodności tych danych?

Czy jedynym rozwiązaniem jest wykonanie inwentaryzacji budynków i dokonanie zmian udziałów aktami notarialnymi i wpisami w KW?

Co w sytuacji, gdy wspólnoty mieszkaniowe nie chcą podjąć takich uchwał i tym samym prostować udziałów?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX