Czy zwrot części zamiennych do zagranicznego producenta, celem ustalenia przyczyn usterki, stanowi międzynarodowe przemieszczanie odpadów?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2021 r.
Autor odpowiedzi: Sosnowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 17 czerwca 2020 r.

PYTANIE

Firma z siedzibą w kraju UE jest producentem lodówek i zamrażarek do użytku prywatnego i komercyjnego. Sprzedaje swoje produkty na rynku polskim w ramach transakcji B2B i B2C (sklep internetowy). Naprawy gwarancyjne sprzętu są wykonywane przez podmiot świadczący usługę serwisową (gwarancyjną) w Polsce, na podstawie podpisanej umowy. Części zamienne w opakowaniach (stanowiących również sprzęt elektro) niezbędne do wykonywania napraw gwarancyjnych, producent dostarcza nieodpłatnie przed wykonaniem naprawy. Właścicielem części zamiennych jest podmiot zagraniczny, do chwili wykonania usług na rzecz odbiorców. Rozliczenie dostarczonych części następuje na podstawie raportu serwisowego dostarczonego producentowi po dokonaniu naprawy gwarancyjnej, po czym serwis obciąża producenta ustalonym w umowie wynagrodzeniem z tytułu wykonania usług gwarancyjnych, a zepsute części zamienne są zwracane. Natomiast opakowania po przywiezionych częściach zamiennych stają się odpadami, które są zagospodarowywane przez firmę świadczącą usługi gwarancyjne.

Czy w opisanej sytuacji następuje wprowadzanie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, jak również produktów w opakowaniach na rynek?

Kto w myśl ustawy z 11.09.2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2019 r. poz. 1895) – dalej u.z.s.e.e. oraz ustawy z 13.06.2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz.U. z 2019 r. poz. 542) – dalej u.g.o.o.o. jest wprowadzającym do obrotu?

Czy zwrot części zamiennych do zagranicznego producenta, celem ustalenia przyczyn usterki, stanowi międzynarodowe przemieszczanie odpadów?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX