Czy zleceniobiorca z zakresu ochrony osób i mienia może realizować zadania przewidziane w ramach systemu pierwszej pomocy oraz ochrony ppoż.?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Brząkowski Mateusz
Odpowiedzi udzielono: 15 stycznia 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Realizując swoje obowiązki w zakresie BHP i PPOŻ. (art. 207-209 k.p.) pracodawca chce – udzielając zamówienia na usługi ochrony osób i mienia – rozszerzyć ich zakres o zadania przewidziane w ramach systemu pierwszej pomocy oraz ochrony ppoż. Zakładając, że podstawową cechą takiego systemu, który ma obowiązek zorganizować pracodawca – jest jego sprawność (a celem – jak najszybsza i skuteczna reakcja na zagrożenie), najbardziej racjonalnym i efektywnym rozwiązaniem wydaje się być powierzenie tych zadań pracownikom ochrony (realizującym je całodobowo, zatrudnionym na umowę o pracę, odpowiednio przeszkolonym i wyposażonym w odpowiednie środki, w tym – w defibrylatory). Pracodawca, tworząc system oparty wyłącznie na własnych pracownikach, nie ma możliwości zapewnienia tak profesjonalnej (skutecznej) obsady, w pełnym wymiarze i zakresie realizowanych zadań, w całym czasie funkcjonowania obiektu użyteczności publicznej (tj. dostępności tego obiektu dla przebywających w nim osób) – bez istotnego uszczerbku dla jakości całego systemu. Szukając rozwiązań spójnych, które ograniczałyby ryzyko uznania ich w pewnych okolicznościach np. za pozorne, pracodawcy (funkcjonujący wspólnie w jednym obiekcie) zamierzają więc wyznaczyć koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich osób, ustalając zasady współdziałania w tym zakresie (zgodnie z art. 208 § 1) oraz wskazując pracowników ochrony – jako podstawowy element systemu zapewnienia bezpieczeństwa w przypadkach zagrażających zdrowiu i życiu ludzi. Czy w świetle obowiązujących przepisów, opisywane rozwiązania – mogą zostać zakwestionowane, pomimo ich racjonalności i pełnego uzasadnienia ?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX