Czy zawiadomienie strony o pozostawieniu wniosku o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego bez rozpatrzenia było przedwczesne?
PYTANIE
W toku prowadzonego postępowania z wniosku o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego wezwano stronę do uzupełnienia wniosku w trybie art. 24a ustawy o świadczeniach rodzinnych, wyznaczając 14 dni na dostarczenie brakujących dokumentów.
Jednocześnie w wezwaniu wskazano, iż niezachowanie wyznaczonego terminu będzie skutkowało pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie zostało skutecznie doręczone w dniu 21-11-2023, a więc 14-dniowy termin na uzupełnienie wniosku mijał 05-12-2023. Z uwagi na niedostarczenie żądanych dokumentów przez stronę, w dniu 12-12-2023 (tj. po upływie 7 dni od wyznaczonego stronie terminu), zawiadomiono stronę o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia.
Po wysłaniu zawiadomienia stronie, do Ośrodka wpłynęło pismo, datowane na 04-12-2023, w którym wnioskodawca wnosi o przedłużenie terminu do uzupełnienia wniosku o dalsze 14 dni, gdyż zachowanie wyznaczonego przez Organ terminu okazało się niemożliwe. Data stempla pocztowego wskazuje, że pismo zostało nadane w placówce Poczty Polskiej w dniu 05-12-2023.
Biorąc powyższe pod uwagę, proszę o wskazanie, jak powinno wyglądać dalsze działanie Organu?
Czy zawiadomienie strony o pozostawieniu wniosku o ustalenie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego bez rozpatrzenia było przedwczesne?
W jaki sposób wniesione przez stronę podanie o wydłużenie terminu do uzupełnienia wniosku wpływa na prowadzone postępowanie?
W jakiej formie organ powinien wyrazić zgodę lub odmówić przedłużenia terminu do uzupełnienia wniosku?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX