Czy zasadne jest dokonanie wpisu do ewidencji placówki przez burmistrza po rozpoczęciu roku szkolnego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gąsiorek Piotr
Odpowiedzi udzielono: 10 października 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Fundacja zwróciła się z wnioskiem do burmistrza o wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych niepublicznej szkołę podstawowej. Zgłoszenie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych wpłynęło do urzędu, czyli organu dokonującego wpisu do ewidencji w dniu 07.09.2022 r., a wnioskujący wskazał dzień rozpoczęcia działalności szkoły podstawowej na 20.09.2022 r. Czy zasadne jest dokonanie wpisu do ewidencji przez burmistrza po rozpoczęciu roku szkolnego, tj. po 01.09.2022 r.? W naszej ocenie zgłoszenie nie wypełnia wymogów art. 14 ust. 3 w związku z art. 94 ustawy Prawo oświatowe tj. "rok szkolny we wszystkich szkołach i placówkach rozpoczyna się z dniem 1 września każdego roku, a kończy - z dniem 31 sierpnia następnego roku". Co za tym idzie Wnioskujący nie ma możliwości wypełnienia zapisów art. 14 ust. 3 pkt. 7 ustawy Prawo oświatowe. Po wezwaniu do uzupełnienia wniosku Fundacja dokonała korekty zgłoszenia wpisując datę rozpoczęcia działalności szkoły na 01.09.2022 r. Czy art. 94 ustawy - Prawo oświatowe jest przepisem dotyczącym również procedury rejestracji niepublicznej szkoły podstawowej? Czy rejestracja szkoły podstawowej może nastąpić w każdym czasie w trakcie roku szkolnego? Takie postępowanie sugerowałoby, że Fundacja rekrutowała dzieci do nieistniejącej szkoły. W naszej opinii rozpoczęcie działalności placówki może nastąpić dopiero po uzyskaniu wpisu do ewidencji, tzn. na dzień dzisiejszy z dniem 01.09.2023 r.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX