Czy zakup materiałów, części zamiennych, to koszt bezpośredni?
PYTANIE
W celu zabezpieczenia dostępności części zamiennych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania spółki (instalacja do spalania odpadów)w magazynie przechowywane są zakupione na zapas części. Są to głównie specjalistyczne elementy dostępne u wybranych producentów, dedykowane wyłącznie danej usłudze, których zakup często wymaga długiego oczekiwania (kilka miesięcy). Działy techniczne planują i ustalają niezbędną ilość części zamiennych, która musi być dostępna celem niezwłocznego usunięcia awarii. W księgach rachunkowych Spółki, na podstawie dokumentów zakupu (faktur VAT) materiały (części zamienne) przyjmowane są do magazynu i ewidencjonowane (ilościowo i wartościowo), w celu wykorzystania do bieżących prac, konserwacji, remontów instalacji. W bilansie wykazywane są jako aktywa obrotowe (zapasy). Podstawą ujęcia w kosztach rachunkowych spółki jest dokument (RW - rozchód wewnętrzny) potwierdzający pobranie materiałów z magazynu. Koszty zakupu wszystkich materiałów są rozpoznawane w kosztach podatkowych w tym samym okresie, w którym ujmowane są jako koszt dla celów bilansowych. Niektóre części zamienne nie są wykorzystane w ciągu danego roku obrotowego, ale posiadanie ich na stanie magazynowym jest gwarantem szybkiej wymiany, niepowodującej zmniejszenia przychodów spółki.
Czy spółka postępuje prawidłowo, ujmując koszt zakupu materiałów dla celów podatkowych w tym samym okresie, w którym ujmowane są jako koszt dla celów bilansowych (ujmowane jako koszt w momencie wydania materiału z magazynu do użytkowania)?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX