Czy wymogi zawarte w art. 86 Ordynacji podatkowej, odnośnie przechowywania dokumentacji podatkowej, dotyczą również organizacji pozarządowych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 4 października 2021 r.
Autor odpowiedzi: Liżewski Sławomir
Odpowiedzi udzielono: 6 grudnia 2018 r.

PYTANIE

Zgodnie z art. 86 Ordynacji Podatkowej: Podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej. Czyli 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Na koniec 2018 roku moglibyśmy zniszczyć dokumenty za 2012 rok (zeznanie składane w marcu 2013 + 5 pełnych lat). Tak byłoby gdybyśmy byli "normalnym podatnikiem". Na jednym ze szkoleń dla NGO dowiedzieliśmy się kilka lat temu, że jeżeli organizacja deklaruje że dochody przeznacza na cele działalności statutowej i nie płaci podatku nie ma przedawnienia więc powinniśmy przechowywać całą dokumentację. Przepisy nie są w tym temacie do końca jasne, mam wrażenie że taki sposób postępowania wynika raczej z utartej praktyki. Zaznaczam, że składamy deklarację CIT, gdzie większość przychodów deklarujemy z przeznaczeniem na działalność statutową, aczkolwiek od pewnych wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodu np. odsetek podatkowych płacimy podatek dochodowy (nieznaczne kwoty).

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX