Czy wydatki poniesione przed rozpoczęciem działalności można ująć w kosztach?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Liżewski Sławomir
Odpowiedzi udzielono: 10 marca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Podatnik dokonywał zakupu towarów oraz materiałów remontowych przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. Rozpoczęcie działalności zgłoszono 23.02.2024 r. (opodatkowanie w formie skali podatkowej). Od tej daty też podatnik zgłosił się jako czynny podatnik VAT. Przedmiotem działalności będą usługi kosmetyczne i trychologiczne. Wcześniej kupował towar, który użyje do usług oraz materiały i usługi remontowe, a także wyposażenie lokalu, w którym będzie prowadzona działalność. Podatnik otrzymał faktury VAT, a na niektóre materiały jedynie paragony. Na fakturach i paragonach nie ma numeru NIP. Faktury wystawione są w grudniu, styczniu i lutym, a więc przed rozpoczęciem prowadzenia działalności.

Czy podatnik może ująć wszystkie faktury w kosztach uzyskania przychodu?

W jakiej dacie?

Co z kosztami z faktur wystawionych jeszcze w grudniu 2023 r., czy można je ująć w kosztach w lutym 2024 r.?

Czy materiał do usług, kupiony przed rozpoczęciem działalności powinien zostać spisany w formie remanentu początkowego, w wartości netto?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX