Czy wszystkie niesprzedane towary z tytułu utraty przydatności do sprzedaży mogą być zaliczone do kosztów podatkowych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Różycki Karol
Odpowiedzi udzielono: 21 września 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy jest ograniczona kwota wpisywania w straty firmy kosztów zakupu towarów i materiałów? Na podstawie jakiego dokumentu wpisywać niesprzedane towary i materiały, które utraciły swoją przydatność do sprzedaży koszty?

Firma jednoosobowa działalność gospodarcza jest podatnikiem VAT oraz rozlicza dochód na podstawie PKPiR (podatek liniowy). Dotychczasowa działalność przynosi zyski. Firma chce poszerzyć działalność gospodarczą o wystrój eventów i uroczyści wszelkiego rodzaju. Do tego typu działalności będzie potrzebny zakup towarów i materiałów oraz płodów rolnych od rolników ryczałtowych oraz od indywidualnych rolników oraz własny wyrób na podstawie cen rynkowych). Koszty będą wpisywane na podstawie faktur RR oraz dowodów wewnętrznych od indywidualnych rolników. Szczególnie na początku rozwoju tego rodzaju działalności będą duże koszty niesprzedanych kwiatów ciętych, bukietów, płodów rolnych, które mają krótki okres przydatności, a musi je firma mieć na magazynie w przypadku świadczenia tych usług.

Czy wszystkie niesprzedane towary z tytułu utraty przydatności do sprzedaży mogą być zaliczone do kosztów podatkowych? Czy straty w towarach i materiałach należy przeksięgować na postawie protokołu strat z kolumny 10 do kolumny 13 PKPiR? Czy jest limit wpisywania tego rodzaju strat w PKPiR i od czego zależy?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX