Czy w związku ze sprzedażą wysyłkową do Wielkiej Brytanii, aby wystąpić z wnioskiem o zwrot VAT, trzeba posiadać potwierdzenia otrzymania towarów i faktur korygujących od brytyjskich nabywców?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 30 września 2020 r.
Autor odpowiedzi: Zaniewicz Edyta
Odpowiedzi udzielono: 12 marca 2019 r.

PYTANIE

Podatnik, polski rezydent (siedziba i miejsce prowadzenia działalności w Polsce) prowadzi sklep internetowy w Polsce. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Sprzedaje towary również za granicę. W 2018 roku sprzedawał do Wielkiej Brytanii. Nabywcami były m.in. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. W listopadzie 2018 przychód z tytułu sprzedaży do Wielkiej Brytanii przekroczył kwotę 85.000 funtów, co skutkowało obowiązkiem rejestracji do brytyjskiego VAT-u. Ustanowił przedstawiciela podatkowego w Wielkiej Brytanii, który w jego imieniu złożył zgłoszenie rejestracyjne. Z powodów formalnych otrzymał NIP brytyjski dopiero w marcu 2019 r., wraz z decyzją o obowiązku zapłaty brytyjskiego VAT-u od całej sprzedaży na terenie Wielkiej Brytanii za okres od dnia złożenia zgłoszenia rejestracyjnego tj. od listopada 2018 r. do dzisiaj. Do tego czasu całą sprzedaż do Wielkiej Brytanii opodatkowana była w Polsce wg. stawki 23%.

Czy prawdą jest, jak twierdzi urząd skarbowy w Polsce, że aby mógł złożyć korekty deklaracji VAT w Polsce i wystąpić z wnioskiem o zwrot polskiego VAT, podatnik musi posiadać pisemne potwierdzenia otrzymania towarów i faktur korygujących od wszystkich brytyjskich nabywców i nie ma znaczenia potwierdzenie zapłaty brytyjskiego VAT?

Czy istnieje w związku z pierwszym pytaniem inna, możliwa do zastosowania procedura?

Uzyskanie wszystkich potwierdzeń może być trudne do zrealizowania.

Co, jeśli uzyska tylko część?

Jaka stawka powinna być na fakturach korygujących?

W której pozycji skorygowanych, polskich deklaracji VAT-7 należy wykazać sprzedaż wysyłkową do Wielkiej Brytanii?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX