Czy w przypadku zdjęć z wizerunkiem funkcjonariuszy i pracowników komendy Państwowej Straży Pożarnej wymagane jest uzyskanie zgody na publikację i rozpowszechnianie wizerunku oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Wilk Jakub
Odpowiedzi udzielono: 28 lipca 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy w przypadku publikacji zdjęć z wizerunkiem funkcjonariuszy PSP i/lub pracowników cywilnych komendy Państwowej Straży Pożarnej wymagane jest zebranie zgody na publikację/rozpowszechnianie wizerunku oraz zgody na przetwarzanie jego danych osobowych - tzn. wizerunku? Czy może w tej sytuacji ma zastosowanie art. 81 ust. 2 pkt 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych i można uznać, że pracownicy i funkcjonariusze komendy PSP pełnią funkcje publiczne? Należy wspomnieć, że zgodnie z art. 57 ustawy o Państwowej Straży Pożarnej strażak to funkcjonariusz publiczny, a publikowane zdjęcia dot. np. promocji działań PSP, informowania o aktualnościach, profilaktyki ppoż. itp. Czy pracownik cywilny komendy PSP jest funkcjonariuszem publicznym (art. 13 Kodeksu karnego) i może zostać uznany jako osoba pełniąca funkcje publiczne, a tym samym nie jest konieczne uzyskanie zezwolenia na rozpowszechnianie jego wizerunku? Co z uzyskaniem zgody na przetwarzanie jego wizerunku?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX