Czy w przypadku śmierci strony postępowania po wydaniu decyzji, organ powinien podjąć jakieś kroki mające na celu wyeliminowanie decyzji z obrotu prawnego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bochenek Michał
Odpowiedzi udzielono: 2 marca 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy w przypadku śmierci strony postępowania po wydaniu decyzji, organ powinien podjąć jakieś kroki mające na celu wyeliminowanie decyzji z obrotu prawnego?

W 2016 r. została wydana decyzja w przedmiocie odstąpienia od ustalenia opłaty za pobyt dziecka w pieczy zastępczej. W 2022 r. adresat decyzji zmarł. Organ jest w posiadaniu aktu zgonu.

Czy w sprawie należy wydać z urzędu decyzję umarzającą postępowanie administracyjne na skutek śmierci strony (decyzja adresowana a/a na zmarłą stronę), decyzję wygaszającą, czy sporządzić adnotację urzędową a/a i załączyć akt zgonu?

Stanowiska są sprzeczne. W ocenie pytającego, najwłaściwszym sposobem jest adnotacja a/a. Nie zachodzi w tym przypadku niepewność, co do pozostawienia takiej decyzji w obrocie prawnym (obowiązek/prawo miało charakter osobisty i nie przechodzi na spadkobierców zmarłej strony).

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX