Czy w przypadku płatności na rzecz zagranicznego oddziału zagranicznego należy uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej od oddziału, czy też od jednostki macierzystej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 4 października 2021 r.
Autor odpowiedzi: Pogoński Mariusz
Odpowiedzi udzielono: 30 marca 2018 r.

PYTANIE

Spółka wypłaca należności z tytułu gwarancji bankowych do czeskiego oddziału belgijskiego banku. Aby nie pobierać podatku u źródła lub zastosować stawkę z umowy międzynarodowej spółka wystąpiła do tego czeskiego oddziału o certyfikat rezydencji. Otrzymała go z belgijskiego urzędu.

Czy w analizowanej sytuacji mamy patrzeć do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Belgią? Czy jeśli według belgijskiej umowy nie pobiera się podatku to spółka nie ma obowiązku pobrać podatku od należności wypłacanych czeskiemu Oddziałowi tej belgijskiej spółki? Czy oprócz certyfikatu belgijskiego spółka powinna żądać od czeskiego oddziału lub belgijskiej spółki jeszcze jakiś dodatkowych dokumentów?

Analizując przepisy, to tylko w przypadku wypłaty należności na rzecz oddziału zagranicznej firmy mieszczącego się w Polsce należy otrzymać dodatkowe (oprócz certyfikatu zagranicznego) oświadczenie zarządu iż wypłacone należności są związane z działalnością oddziału w Polsce.

A jak sprawa wygląda jak wypłaca się należności z art. 21 u.p.d.o.p. do oddziałów firm zagranicznych mieszczących się zagranicą, ale w innym kraju niż siedziba firmy (jak w przedstawionej sytuacji)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX