Czy w opisanej sytuacji prezes NZOZ może w jakikolwiek sposób dochodzić swoich praw na gruncie RODO?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Czub-Kiełczewska Sylwia
Odpowiedzi udzielono: 2 marca 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Osoba fizyczna została poproszona przez Prezesa NZOZ Przydania o przesłanie korespondencji (zawierającej jej dane osobowe oraz dane konkursu), na adres Przychodni. Przychodnia ta przystąpiła do konkursu na wykonanie pewnych zadań i osoba, która przesłała korespondencję miała wziąć udział w realizacji tych zadań jako jeden z wykonawców. Przesyłka została zaadresowana i wysłana prawidłowo. Jednakże doręczyciel doręczył wymienioną korespondencję do innej konkurencyjnej placówki medycznej, która również brała udział w konkursie. Przesyłkę doręczono do konkurencyjnej przychodni w dniu 14.02.2019 r. Tam została otwarta i pracownicy tej placówki przetwarzali dane osobowe zawarte w korespondencji. Przesyłka ta została zwrócona adresatowi dopiero w dniu 20.02.2020 r. po wielu interwencjach i spisaniu protokołu, pomiędzy Prezesem NZOZ a Naczelnikiem Poczty. Adresat złożył reklamację z powodu niewywiązania się z umowy przez Pocztę Polską. Złożone zostało również zawiadomienie na policji.

Czy Prezes NZOZ może w jakikolwiek sposób dochodzić swoich praw na gruncie RODO (był administratorem danych wskazanej osoby fizycznej, a konkurencyjna przychodnia weszła jako nieuprawniona w ich posiadanie oraz w posiadanie danych objętych tajemnicą handlową), a jeśli tak na jakiej podstawie, czy też tylko wskazana osoba fizyczna może dochodzić swoich roszczeń na gruncie RODO?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX