Czy umowne wydłużenie terminu zapłaty powoduje, że należy zastosować ulgę na złe długi w podatku dochodowym?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 9 listopada 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W swoich umowach o roboty budowlane, zawieranych z wykonawcami tych prac, podatnik zwykle uzgadnia z kontrahentami, że zakończenie robót następuje po:

(i.) wykonaniu zleconych prac potwierdzonym protokołem odbioru robót,

(ii.) przekazaniu zamawiającemu dokumentów budowlanych (np. dokumentacji powykonawczej) oraz,

(iii.) dokumentów potwierdzających ustanowienie przez wykonawcę na rzecz zamawiającego zabezpieczenia gwarancji jakości wykonanych prac budowlanych.

Co więcej, w umowach tych podatnik zawiera również warunek, że w przypadku, gdy wykonawca nie spełni, któregokolwiek z warunków formalnych, o których mowa wyżej (np. nie przekaże zabezpieczenia gwarancji), zamawiający uprawniony jest do wstrzymania płatności wynagrodzenia wykonawcy, bez prawa wykonawcy do odsetek lub/i innych kar umownych z tytułu nieterminowej płatności wynagrodzenia przez zamawiającego. Zgodnie z umowami, rozliczenie między stronami następuje po zakończeniu robót na podstawie faktury z terminem płatności 30 dni od dnia przekazania faktury zamawiającemu.

Czy zamawiający zobowiązany będzie do korekty kosztów uzyskania przychodów zgodnie z tzw. "ulgą na złe długi" w przypadku, gdy przekroczono termin płatności wynagrodzenia dla wykonawcy o więcej niż 90 dni względem terminu wykazanego na fakturze przekazanej zamawiającemu, gdy wykonawca: (i.) wykonał prace, co zostało potwierdzone protokołem odbioru (przesłanka i.) oraz (ii.) przekazał dokumentację budowlaną (przesłanka ii.), ale nie spełnił warunku przekazania zamawiającemu dokumentu zabezpieczenia gwarancji?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX