Czy szpital powinien wystawić rachunek obciążający klienta odpłatnością za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 maja 2017 r.
Autor odpowiedzi: Sierpowska Iwona
Odpowiedzi udzielono: 23 grudnia 2016 r.

PYTANIE

Do OPS wpłynął wniosek ze szpitala o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym na okres 90 dni osoby przyjętej w trybie nagłym. W toku prowadzonego postępowania pracownik socjalny OPS udała się do miejsca zamieszkania tej osoby w celu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. Nie zastano osoby w domu. Pozostawiono informację o konieczności podjęcia kontaktu z OPS, następnie w związku z brakiem kontaktu wysłano informację z prośbą o ustalenie dogodnego terminu umożliwiającego przeprowadzenie wywiadu z zainteresowanym z klauzulą pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Po upływie 7 dni roboczych i brakiem podjęcia kontaktu osoby z OPS, a tym samym niemożności przeprowadzenia wywiadu środowiskowego i braku możliwości pozyskania danych niezbędnych do sporządzenia decyzji poinformowano szpital oraz osobę, której sprawa dotyczy o pozostawieniu wniosku bez rozpoznania. Po upływie miesiąca do ośrodka wpłynęło pismo szpitala kwestionujące działania OPS wskazujące, że brak możliwości sporządzenia wywiadu środowiskowego nie może być podstawą do nierozpatrzenia wniosku dotyczącego wydania decyzji potwierdzającej prawo do świadczeń" Powołując się na wyrok WSA w Krakowie (III SA/Kr 902/08).

Czy bez danych dotyczących sytuacji osobistej i majątkowej klienta można wydać decyzję w tej sprawie.

Czy prawidłowym działaniem było pozostawienie wniosku bez rozpoznania na podstawie art. 11 pkt 2 w związku z art. 4 u.o.p.s.?

Czy też szpital powinien wystawić rachunek obciążający klienta odpłatnością za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX