Czy strata powstała wskutek niedoboru wyrobu akcyzowego stanowi koszt?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 24 lutego 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka dokonuje importu towarów akcyzowych - gazu płynnego LPG. Podczas importu powstają ubytki w dostawie, które wyliczane są jako różnica pomiędzy ilością zadeklarowaną na SAD i fakturze zakupu, a ilością stwierdzoną po rozładunku. Wartość ubytków w dostawie towaru oraz akcyza i opłata paliwowa od tych ubytków nie stanowią w spółce kosztu podatkowego zgodnie z art. 16 ust 1 pkt 47 CIT. Spółka posiada również wydaną decyzję przez urząd skarbowy, określającą ilość ubytków dopuszczalnych. Ponieważ część towaru importowanego przez spółkę kupowana jest pod zamówienie od konkretnego kontrahenta, kontrahent ten zgodził się na pokrywanie strat związanych z powstałymi ubytkami. W związku z tym, po rozliczeniu dostawy i sprzedaży zamówionego towaru kontrahentowi, spółka wystawia na kontrahenta fakturę (refakturę) za ubytek w zaimportowanym towarze oraz notę obciążeniową za akcyzę i opłatę paliwową od ubytków ponadnormatywnych związanych z niedoborem w dostawie.

Czy w takim zakresie, w jakim spółka refakturuje na swojego kontrahenta koszty powstałych w dostawie ubytków oraz koszty akcyzy i opłaty paliwowej od tych ubytków, a przychody z tych refaktur są przychodem podatkowym, spółka może potraktować jako koszt wartość tych ubytków oraz akcyzę i opłatę paliwową od nich, pomimo że art. 16 ust. 1 pkt 47 CIT wyraźnie wskazuje na wyłączenie z kosztów podatkowych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX