Czy przez usługi serwisowe należy rozumieć bieżącą konserwację, wiążącą się z cyklicznymi przeglądami niezależnie od tego, czy zgłaszane są usterki w działaniu instalacji, czy też tylko naprawy, przeglądy gwarancyjne oraz wymianę zużytych części?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Smaga Łukasz
Odpowiedzi udzielono: 20 lipca 2015 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Wykonawca zrealizował budynek na podstawie umowy ryczałtowej. Wśród wykonanych instalacji była klimatyzacja. W siwz zapisano: w okresie gwarancyjnym koszty związane z naprawami, przeglądami serwisowymi, wymianą części ponosi wykonawca. W wyjaśnieniach do siwz na pytanie: "W SIWZ zamawiający określił, że w okresie gwarancyjnym koszty związane z naprawami, przeglądami serwisowymi, wymianą części ponosi wykonawca. Poprzez słowo części oferent rozumie elementy, które uległy nagłej i nieprzewidywalnej awarii np. spalony silnik elektryczny. Prosimy o potwierdzenie, że kosztów materiałów eksploatacyjnych np. żarówek (świetlówek) oświetleniowych, smarów, olejów, pasków klinowych, wykonawca nie będzie ponosił". Zamawiający odpowiedział, że potwierdza. Zamawiający tym samym uważa, że w okresie gwarancyjnym nie musi zawierać umowy na konserwację klimatyzacji. Kwestie serwisowe zgodnie z treścią siwz obciążają wykonawcę. Jeżeli nie dokonał on stosownych przeglądów serwisowych, stanowi to tylko i wyłącznie jego zaniechanie i wszelkie negatywne konsekwencje wynikające z powyższego nie mogą zostać zrzucone na zamawiającego. Wykonawca twierdzi z kolei, że zobowiązany jest wyłącznie do ponoszenia kosztów związanych z naprawami, przeglądami gwarancyjnymi oraz wymianą części, co nie oznacza, że ma obowiązek do zawarcie umów serwisowych, aby ww. czynności były zapewnione.

Kto ma rację w przedmiotowej sprawie?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX