Pytania i odpowiedzi
Status: Aktualne
Autor odpowiedzi: Kowalski Radosław
Odpowiedzi udzielono: 8 listopada 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy firmą produkcyjną i dla prowadzenia działalności gospodarczej dokonujemy zakupów towarów i usług zarówno u kontrahentów krajowych i kontrahentów zagranicznych. Zakupy od kontrahentów zagranicznych opodatkowane są na zasadach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Kontrahenci nie są w Polsce zarejestrowani dla potrzeb podatku VAT, nie posiadają polskiego numeru NIP.

Czy przepisy dotyczące split payment i białej listy będą dotyczyły płatności na rzecz tych kontrahentów za dokonane zakupy w ramach WNT?

W ramach prowadzonej działalności z kontrahentami zagranicznymi, jeden kontrahent zagraniczny (kontrahent z Niemiec) jest zarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku VAT, posiada polski numer NIP. Od tego niemieckiego kontrahenta dokonujemy zakupów towarów i usług w ramach WNT. Na fakturach zakupu podaje on swój niemiecki numer NIP. Natomiast sprzedaż wyrobów na rzecz tego kontrahenta następuje w dwojaki sposób:

a) w ramach WDT, podajemy wtedy na fakturach sprzedaży jego niemiecki numer NIP i stosujemy stawkę podatku VAT – 0%,

b) w ramach sprzedaży krajowej, podajemy wtedy na fakturach sprzedaży jego polski numer NIP i stosujemy stawkę podatku VAT – 23%.

Czy przepisy dotyczące split payment i białej listy będą dotyczyły płatności na rzecz tego kontrahenta za dokonane zakupy w ramach WNT?

Czy kontrahent ten musi posiadać rachunek bankowy w Polsce zgłoszony do urzędu skarbowego i figurujący na białej liście?

Na który rachunek bankowy mamy dokonywać płatności za towary – na zagraniczny, czy na ten założony w Polsce, aby dokonane zakupy stanowiły u nas koszty uzyskania przychodu?

Wszystkie transakcje opiewają na kwotę wyższą niż 15.000,00 zł w obu punktach.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX

Zaloguj się do LEX | Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów prezentację