Czy projektant organizacji ruchu powinien być uprawniony w myśl przepisów Prawa budowlanego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bursztynowicz Michał
Odpowiedzi udzielono: 15 września 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy "projektant", o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 23.09.2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. z 2017 r. poz. 784) - dalej r.w.z.r. powinien być uprawniony w myśl przepisów ustawy z 7.07.1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2020 r. poz. 1333) – dalej pr. bud.?

W r.w.z.r., ani w ustawie z 20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 450), nie ma własnej definicji "projektant". Zgodnie z § 4 ust. 2 r.w.z.r. projekt organizacji ruchu stanowi dokumentację budowy, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 5 r.w.z.r.) powinien zawierać opis techniczny zawierający charakterystykę drogi i ruchu na drodze, a w przypadku organizacji ruchu związanej z robotami prowadzonymi w pasie drogowym - opis występujących zagrożeń lub utrudnień; przy robotach prowadzonych w dwóch lub więcej etapach opis powinien zawierać zakres planowanych robót dla każdego etapu i stan pasa drogowego po zrealizowaniu etapu robót.

Czy biorąc po uwagę powyższe, a także zasadę racjonalnego działania prawodawcy, w myśl której normy określane są tak samo na gruncie wszystkich przepisów prawa, a więc tak na gruncie pr. bud., jak na gruncie r.w.z.r., należy przyjąć, iż "projektant" powinien być uprawniony w myśl przepisów pr. bud.?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX