Czy prawidłowo Organ uznaje, że na terenie Centrum Dystrybucji zbierane są odpady komunalne?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kościuk Agata
Odpowiedzi udzielono: 24 października 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Prowadzący sieć sklepów spożywczych ubiega się o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów opakowaniowych (grupa 15) we własnym Centrum Dystrybucji. Zbieraniu będą podlegały wyłącznie własne opakowania zbiorcze, w których dostarczany jest towar z Centrum do swoich sieciowych sklepów detalicznych. Po wypakowaniu towaru ze zbiorczych opakowań w sklepie detalicznym - opakowania wracają do Centrum, gdzie są selektywnie belowane, następnie zbierane (magazynowane) na placu magazynowym do ilości transportowej i przekazywane do odzysku przez zewnętrzne firmy (wszystko odbywa się za pośrednictwem BDO). Zbierający złożył wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie tych odpadów. Organ uznaje, że zbierane odpady opakowaniowe (z grupy 15) stanowią odpady komunalne i żąda od Zbierającego prawa użytkowania terenu zgodnego z wymaganiami określonymi w art. 41b ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach – dalej u.o. w formie aktu notarialnego uważając, że umowa cywilno-prawna najmu nieruchomości, na której prowadzone jest Centrum i zbierane są odpady - nie spełnia wymogów określonych w art. 41b u.o.

Czy prawidłowo Organ uznaje, że na terenie Centrum zbierane są odpady komunalne?

W naszej ocenie zbierane odpady, w związku z tym, że pochodzą z prowadzonej działalności, nie kwalifikują się do odpadów komunalnych.

Czy w tym przypadku ma zastosowanie art. 41b u.o.?

Czy Organ może narzucić zbierającemu zakwalifikowanie tych odpadów do grupy komunalnych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX