Czy pracownik socjalny ma prawo weryfikować zaświadczenia lekarskie?
PYTANIE
Pracownik socjalny chciał zawrzeć z osobą kontrakt socjalny w kierunku poszukiwania pracy. Osoba jest długotrwale bezrobotna, bez udokumentowanych przeciwwskazać zdrowotnych do podjęcia pracy. Ma pełnoletnią wspólnie zamieszkałą córkę. Mieszka również ze swoją 70-letnią matką, która jak oświadcza prowadzi odrębne gospodarstwo domowe. Strona od 2006 roku jest zarejestrowana jako osoba bezrobotna bez prawa do zasiłku.
Strona odmówiła podpisania kontraktu socjalnego z uwagi na to, iż nie podoba jej się taka forma aktywizacji oraz oświadczyła, że ze względów zdrowotnych nie może podjąć,,jakiejkolwiek pracy". Nadmienić należy, że Strona nie podejmuje samodzielnie żadnych działań w kierunku podniesienia własnych kompetencji. Posiada średnie wykształcenie, a pragnie pracować na stanowisku biurowym. Zobowiązano Stronę w wezwaniu, nie w kontrakcie, do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia.
Jednak czy było to właściwe posunięcie?
Czy pracownik socjalny ma prawo weryfikować zaświadczenia lekarskie?
Czy jeśli osoba wywiąże się z dostarczenia jakiegokolwiek zaświadczenia lekarskiego, np. o występowaniu chorób przewlekłych, to czy pracownik socjalny ma mimo wszystko prawo odmówić zasiłku okresowego Stronie ze względu na brak współdziałania, z uwagi na to, że nie podpisała kontraktu?
Czy jednak zobowiązać należy stronę do orzekania o niepełnosprawności?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX