Czy pracodawca może kwestionować zasadność wydatków na wyposażenie stanowiska pracy pracownika z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 16 listopada 2023 r.
Autor odpowiedzi: Kościukiewicz Kazimierz
Odpowiedzi udzielono: 28 stycznia 2015 r.

PYTANIE

Pracownik przedłożył zaświadczenie o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i zwrócił się z prośbą o wyposażenie stanowiska pracy w następujące przedmioty: klękosiad, stół (biurko) posiadający elektryczną regulację wysokości blatu, krzesło (fotel) umożliwiające pracę w pozycji siedzącej oraz w pozycji półleżącej (dla odciążenia kręgosłupa). Fotel powinien posiadać podkładkę pod komputer przenośny i niezbędny osprzęt umożliwiający wykonywanie pracy w pozycji półleżącej. Dotychczasowe stanowiska wyposażone były ergonomicznie.

Czy pracownik może sobie zażyczyć, aby jego stanowisko pracy było wyposażone według jego subiektywnych odczuć?

Pracownik przedłożył zalecenia lekarza, który wypisał całą listę zalecanych przedmiotów, w jakie pracownik powinien zostać wyposażony przez pracodawcę (nie jest to zakład pracy chronionej). Pracownik występując do pracodawcy o udogodnienia dla jego stanowiska pracy, zaproponował konkretne modele wyposażenia. Przykładowo - proponowany przez niego fotel to koszt 6-8 tys zł.

Czy pracodawca może sprzeciwić się takim "zachciankom" pracownika?

Pracodawca chce wyposażyć pracownika w nowy fotel z zagłówkiem (aktualnie użytkowany spełnia wszelkie wymagania ergonomii) czy stół. Nie widzi jednak konieczności wyposażenia stanowiska pracy w sposób, który według jego oceny bliższy jest wyposażeniu stanowiska pracy przeznaczonego dla osoby sparaliżowanej.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX