Czy pracodawca ma obowiązek tworzyć harmonogramy czasu pracy w sytuacji, gdy organizacja pracy w firmie nie jest stała?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Suchanowska Joanna
Odpowiedzi udzielono: 12 listopada 2014 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka funkcjonuje na specyficznym rynku. Ilość pracy zależy od ilości zleceń, przy czym można zauważyć od kilku lat pewną sezonowość. Pracodawca od nowego roku ma zamiar wprowadzić równoważny system czasu pracy z 3-miesięcznym okresem rozliczeniowym. Przykładowo: od kilku lat można zaobserwować, że w ostatnim kwartale danego roku najwięcej pracy jest w październiku, a najmniej w grudniu. Stąd pomysł pracodawcy na uelastycznienie czasu pracy. Załóżmy dla uproszczenia, że miesiące październik-grudzień mają po 20 dni roboczych, co odpowiada 160 godzinom.

Czy w równoważnym systemie czasu pracy, pracodawca ma obowiązek opracować harmonogram czasu pracy dla każdego z pracowników z początkiem okresu rozliczeniowego w rozbiciu na poszczególne dni?

Czy wystarczy określić, że przykładowo, w październiku pracownik ma do przepracowania 200 godzin, w listopadzie 160, a w grudniu 120?

Czy istnieje możliwość, aby pracodawca nie przygotowywał harmonogramu, ale określał ilość godzin pracy w danym dniu "na bieżąco" np. z tygodniowym wyprzedzeniem, jeśli taki zapis znajdzie się w regulaminie pracy, pilnując przy tym aby suma godzin pracy w okresie rozliczeniowym w tym przykładzie nie przekroczyła 480 godzin (160x3 miesiące)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX