Czy pracodawca, który występuje z inicjatywą szkolenia, może jednocześnie zobowiązać pracowników do podpisania umowy lojalnościowej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Borysewicz Anna
Odpowiedzi udzielono: 31 maja 2017 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka matka z siedzibą za granicą organizuje dla pracowników zatrudnionych między innymi w polskiej filii wewnętrzne szkolenia z zakresu historii i tradycji firmy oraz obowiązujących w firmie procedur. Pracodawca z polskiej fili wysyła pracowników na to zagraniczne szkolenie jednocześnie zobowiązując ich do podpisania umowy lojalnościowej, tzn. w przypadku gdy odejdzie z firmy przed upływem 3 lat od daty zakończenia szkolenia pracownik będzie zobowiązany zwrócić proporcjonalnie nie tylko koszty szkolenia, ale również koszty biletu lotniczego, hotelu i wyżywienia podczas szkolenia. Sam koszt szkolenia nie jest wysoki, ale koszt biletu lotniczego i hotelu już tak i w niektórych przypadkach może przewyższać kwotę miesięcznego wynagrodzenia pracownika.

Czy jest możliwe, aby w przypadku, gdy z inicjatywą szkolenia występuje pracodawca, mógł jednocześnie zmusić pracowników do podpisywania umowy lojalnościowej?

Czy fakt, że tego typu umowy dotyczą tylko pracowników zatrudnionych w Polsce (a nie pracowników innych narodowości zatrudnionych w filiach zagranicznych i którzy również uczestniczą w tym samym szkoleniu) może być uznany za praktyki dyskryminacyjne?

Czy pracodawca może zdecydować, że umowy lojalnościowe są wymagane tylko przy konkretnym szkoleniu, podczas gdy inni pracownicy uczestniczą w różnych szkoleniach zagranicznych o porównywalnych kosztach i nie muszą z tego tytułu podpisywać żadnej umowy lojalnościowej?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX