Czy powiat powinien podpisać porozumienie w sprawie powierzenia gminie organizowania i finansowania edukacji uczniów objętych kształceniem specjalnym zamieszkałych na terenie powiatu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kucharski Dominik
Odpowiedzi udzielono: 15 maja 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Powiat legnicki nie jest organem prowadzącym dla szkół specjalnych. Do tej pory miasto przyjmowało naszych uczniów, na które otrzymywało subwencję oświatową i ponosiło pełne koszty funkcjonowania szkoły specjalnej. Na rok szkolny 2020/2021 urząd miasta wystąpił do powiatu z pismem o podpisanie porozumienia w sprawie powierzenia gminie organizowania i finansowania edukacji uczniów objętych kształceniem specjalnym zamieszkałych na terenie powiatu. Zgodnie z nim, powiat partycypowałby w kosztach kształcenia uczniów i wydatkach organu prowadzącego (art. 10 p.o.). Miasto uzasadnia podpisanie porozumienia dużym przekroczeniem faktycznych kosztów utrzymania uczniów w szkole specjalnej (około 1 mln po stronie powiatu), nie wykazując przy tym rodzaju kosztów, które wskazywałyby na ich istotny wzrost, znacznie przekraczający subwencję oświatową. Wyższe koszty szkoły specjalnej oznaczają ich wprowadzenie do budżetu gminy, na co powiat nie ma wpływu. Byłby on jedynie informowany o przekroczonej kwocie i obciążany tą kwotą po upływie danego roku szkolnego.  Czy powiat musi podpisać takie porozumienie? Z informacji uzyskanych z sąsiednich gmin i powiatów wiadomo, iż takiego porozumienia nie mają. Czy wydatki inne, niż związane z kształceniem specjalnym, mogą być podstawą do podpisania porozumienia w myśl wykazanych wyżej przepisów o przejęciu zadań między jst? Jeśli tak, to na mocy jakiego przepisu prawnego? Czy w takim porozumieniu można zawrzeć przepisy o konieczności uzgadniania kosztów utrzymania uczniów w szkole specjalnej? Czy gmina, która otrzymuje subwencję na ucznia/wychowanka i decyduje się na zorganizowanie edukacji ucznia z naszego powiatu, znając kwotę subwencji oraz dysponując wolnymi miejscami w szkole może egzekwować od powiatu zwrot środków wydatkowanych na uczniów przewyższający wysokość otrzymanej subwencji? Co w przypadku, gdy będzie to skutkować roszczeniem zwrotu przekroczonych wydatków na uczniów z naszego powiatu z innych gmin?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX