Czy po podpisaniu protokołu odbioru przez klienta spółka może odroczyć część przychodu z wystawionej faktury?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 17 grudnia 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka zajmująca się dostawą rozwiązań z dziedziny przetwórstwa żywności płynnej zawarła z klientem kontrakt na dostarczenie rozwiązania technologicznego, linii produkcyjnej (w postaci kilkunastu urządzeń połączonych ze sobą i posiadających wspólny system automatyki). Koszty i przychody związane z produkcją rozpoznawane są bilansowo na zasadzie POC (stopnia zaawansowania prac). Po zakończeniu produkcji, podpisaniu protokołu odbioru przez klienta, spółka wystawia finalną fakturę sprzedaży rozwiązania, której wartość stanowi przychód podatkowy spółki. Moment wystawienia faktury odpowiada czasowo momentowi, w którym operatorzy klienta przejmują nad linią kontrolę, ale nie zawsze linia w tym momencie spełnia wszystkie warunki techniczno-technologiczne i wydajnościowe określone w kontrakcie. Po podpisaniu protokołu odbioru spółka przystępuje do procesu, którego zwieńczeniem jest podpisanie protokołu dotyczącego testów wydajnościowych, gdzie w momencie nieosiągnięcia wszystkich kontraktowych parametrów, klientowi przysługuje skorzystanie z kary umownej. W praktyce kary umowne mają miejsce bardzo rzadko, zazwyczaj spółka przedłuża okres na poprawki linii produkcyjnej i osiągnięcie kontraktowych paramentów. W 2021 r. spółka dostarczyła taką linię, klient podpisał protokół odbioru świadczący o kompletności i zdatności urządzenia do użytku, jednak jak się okazało towar schodzący z taśmy jest niepełnowartościowy. Testy wykazały, że linia nie jest w stanie osiągnąć zakładanych parametrów produkcji, które spółka zobowiązała się dostarczyć w kontrakcie, konieczne jest poniesienie przez spółkę dodatkowych nakładów/kosztów na usprawnienie rozwiązania technologicznego.

Czy po podpisaniu protokołu odbioru przez klienta spółka może odroczyć część przychodu z wystawionej faktury (opiewającej na całą kwotę kontraktu), czy też musi założyć rezerwę na tę część kosztów, które spółka poniesie (według najlepszych szacunków) celem poprawy linii i osiągnięcia kontraktowych parametrów rozpoznając 100% przychodów w momencie wystawienia faktury?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX