Czy planowane koszty remontów są tytułem do tworzenia rezerwy lub biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów?
PYTANIE
Spółka posiada szereg własnych nieruchomości, które wynajmuje innym firmom na prowadzenie działalności handlowej. Obecnie spółka podjęła decyzję o przeznaczeniu znacznych kwot na remonty tych obiektów. Remonty te miałyby być przeprowadzane w ciągu kilku najbliższych lat. Udziałowiec spółki chce, aby w księgach rachunkowych 2012 r. utworzyć rezerwę (bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) na koszty wszystkich remontów, które będą realizowane w ciągu kilku kolejnych lat.
Czy w świetle ustawy o rachunkowości, planowane koszty remontów są tytułem do tworzenia rezerwy / biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów?
Czy w tej sytuacji spełniony jest warunek, wynikający z definicji rezerwy i zobowiązania, że obowiązek wykonania świadczeń wynika z przeszłych zdarzeń, czyli z tzw. zdarzenia obligującego?
Czy mamy do czynienia ze świadczeniem wynikającym z przeszłych zdarzeń czy jedynie z samą intencją lub koniecznością poniesienia wydatku na remonty w przyszłości?
Proszę o rozważenie dwóch sytuacji:
z umów najmu nie wynika wprost obowiązek wynajmującego do wykonania remontów;
z umów najmu wynika, że wynajmujący zobowiązany jest do wykonania większych remontów np. co 10 lat.
Co w związku z podjętą decyzją w sprawie remontów, spółka powinna ująć w księgach rachunkowych za 2012 r.?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX