Czy planowane koszty remontów są tytułem do tworzenia rezerwy lub biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Waślicki Tadeusz
Odpowiedzi udzielono: 28 marca 2014 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka posiada szereg własnych nieruchomości, które wynajmuje innym firmom na prowadzenie działalności handlowej. Obecnie spółka podjęła decyzję o przeznaczeniu znacznych kwot na remonty tych obiektów. Remonty te miałyby być przeprowadzane w ciągu kilku najbliższych lat. Udziałowiec spółki chce, aby w księgach rachunkowych 2012 r. utworzyć rezerwę (bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) na koszty wszystkich remontów, które będą realizowane w ciągu kilku kolejnych lat.

Czy w świetle ustawy o rachunkowości, planowane koszty remontów są tytułem do tworzenia rezerwy / biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów?

Czy w tej sytuacji spełniony jest warunek, wynikający z definicji rezerwy i zobowiązania, że obowiązek wykonania świadczeń wynika z przeszłych zdarzeń, czyli z tzw. zdarzenia obligującego?

Czy mamy do czynienia ze świadczeniem wynikającym z przeszłych zdarzeń czy jedynie z samą intencją lub koniecznością poniesienia wydatku na remonty w przyszłości?

Proszę o rozważenie dwóch sytuacji:

1)

z umów najmu nie wynika wprost obowiązek wynajmującego do wykonania remontów;

2)

z umów najmu wynika, że wynajmujący zobowiązany jest do wykonania większych remontów np. co 10 lat.

Co w związku z podjętą decyzją w sprawie remontów, spółka powinna ująć w księgach rachunkowych za 2012 r.?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX