Czy Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny powinien spełnić obowiązek informacyjny wobec osób, których dane pozyskuje w sposób inny niż od osoby, której dane dotyczą, na podstawie przepisów ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Line Lawyer
Odpowiedzi udzielono: 11 października 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Państwowa Inspekcja Sanitarna zgodnie z ustawą o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi ma prawo pozyskiwania danych osobowych o osobach np. z tzw. kontaktu z osobą chorą. Informacje przekazuje jej np. przychodnia, zakład pracy lub osoba fizyczna. Inspekcja nie dysponuje adresem e-mail osób z kontaktu, jedynie numerem telefonu lub imieniem i nazwiskiem w połączeniu z miejscem kontaktu np. praca, szkoła, szpital, dom (adres). W ww. ustawie oraz w ustawie o PIS nie ma wyłączenia obowiązku wynikającego z art. 14 RODO. Ustawa o ochronie danych osobowych w art. 4 ust. 1 wyłącza ten obowiązek, ale w szczególnych uwarunkowaniach opisanych w pkt 1 i 2, które w mojej ocenie tu nie zachodzą. Pracownicy Inspekcji muszą kontaktować się z osobami z tzw. kontaktu - obecnie realizują ten obowiązek telefonicznie lub w trakcie spotkania (brak nagrania rozmowy).

Czy w takiej sytuacji ciąży na administratorze, którym jest Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, obowiązek informacyjny wynikający z art. 14 RODO? Jeżeli tak, w jaki sposób należy zrealizować wymagania określone w art. 14 RODO?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX