Czy OPS powinien wystąpić do banku o zwrot dodatku osłonowego wypłaconego po śmierci wnioskodawcy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bochenek Michał
Odpowiedzi udzielono: 12 kwietnia 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Osoba złożyła wniosek o przyznanie dodatku osłonowego we wrześniu 2022 roku. W składzie rodziny wskazanym przez ww. figurują 2 osoby (Pani oraz jej konkubent). Z uwagi na spełnienie wszystkich warunków, wnioskodawczyni został przyznany dodatek osłonowy w podwyższonej kwocie, tj. 750 zł.

Pani zmarła 26.10.2022 r., a w dniu 07.11.2022 r. OPS przekazał wypłatę dodatku osłonowego na rachunek bankowy wskazany przez nią we wniosku. Zgodnie z informacją zawartą w przedmiotowym wniosku, posiadaczem powyższego rachunku bankowego jest ojciec osoby (podane zostały jego dane osobowe).

Czy OPS powinien wystąpić do banku o zwrot dodatku osłonowego wypłaconego po śmierci wnioskodawcy?

A jeżeli tak, to na jaką podstawę prawną się powołać (art. 55 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Prawo bankowe dotyczy jedynie sytuacji, gdy dochodzi do śmierci posiadacza rachunku bankowego) oraz czy należy wystąpić o zwrot całej kwoty wypłaconego dodatku osłonowego czy tylko jego części?

Gdyby wniosek został złożony do 31.01.2022 r. wypłata pierwszej raty musiałaby nastąpić do 31.03.2022 r., a zatem świadczenie w kwocie 375 zł należałoby się osobie, gdyż zmarła w październiku 2022 r.

Ponadto, czy w omawianym przypadku, należy wezwać posiadacza rachunku bankowego (ojca zmarłej) o złożenie wyjaśnień, czy świadczenie zostało przekazane przez niego osobie ze składu rodziny (z wniosku jego córki), a z kolei tę osobę o złożenie wyjaśnień, czy przedmiotowy dodatek otrzymała?

A w razie braku przekazania świadczenia wystąpić do posiadacza rachunku bankowego o zwrot świadczenia na postawie art. 405 ustawy z 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX