Czy OPS powinien wystąpić do banku o zwrot dodatku osłonowego wypłaconego po śmierci wnioskodawcy?
PYTANIE
Osoba złożyła wniosek o przyznanie dodatku osłonowego we wrześniu 2022 roku. W składzie rodziny wskazanym przez ww. figurują 2 osoby (Pani oraz jej konkubent). Z uwagi na spełnienie wszystkich warunków, wnioskodawczyni został przyznany dodatek osłonowy w podwyższonej kwocie, tj. 750 zł.
Pani zmarła 26.10.2022 r., a w dniu 07.11.2022 r. OPS przekazał wypłatę dodatku osłonowego na rachunek bankowy wskazany przez nią we wniosku. Zgodnie z informacją zawartą w przedmiotowym wniosku, posiadaczem powyższego rachunku bankowego jest ojciec osoby (podane zostały jego dane osobowe).
Czy OPS powinien wystąpić do banku o zwrot dodatku osłonowego wypłaconego po śmierci wnioskodawcy?
A jeżeli tak, to na jaką podstawę prawną się powołać (art. 55 ust. 1 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Prawo bankowe dotyczy jedynie sytuacji, gdy dochodzi do śmierci posiadacza rachunku bankowego) oraz czy należy wystąpić o zwrot całej kwoty wypłaconego dodatku osłonowego czy tylko jego części?
Gdyby wniosek został złożony do 31.01.2022 r. wypłata pierwszej raty musiałaby nastąpić do 31.03.2022 r., a zatem świadczenie w kwocie 375 zł należałoby się osobie, gdyż zmarła w październiku 2022 r.
Ponadto, czy w omawianym przypadku, należy wezwać posiadacza rachunku bankowego (ojca zmarłej) o złożenie wyjaśnień, czy świadczenie zostało przekazane przez niego osobie ze składu rodziny (z wniosku jego córki), a z kolei tę osobę o złożenie wyjaśnień, czy przedmiotowy dodatek otrzymała?
A w razie braku przekazania świadczenia wystąpić do posiadacza rachunku bankowego o zwrot świadczenia na postawie art. 405 ustawy z 23.04.1964 r. – Kodeks cywilny?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX