Czy opisane działania można uznać za formę monitoringu pracowników?
PYTANIE
W straży gminnej numer 986 - darmowa linia alarmowa - służy, w całym kraju, do zgłaszania interwencji. Mieszkańcy dzwonią z różnymi sprawami. Nie wszystkie dotyczą zapobiegania i zwalczania przestępczości. Następnie dyżurni, już z telefonów stacjonarnych, prowadzą rozmowy z innymi strażnikami, instytucjami, podmiotami w celu zrealizowania ustawowych zadań. Rozmowy te są nagrywane. Wszyscy dyżurni o tym wiedzą. Zdaniem IOD art. 13 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości stanowi podstawę do przetwarzania danych osobowych zarówno osób dzwoniących, jak i pracowników/strażników straży. Pojawiły się jednak wątpliwości, czy taki sposób realizacji obowiązków służbowych przez dyżurnych (nagrywane są ich wszystkie rozmowy - te przychodzące i wychodzące) nie stanowi innej formy monitoringu pracowniczego. Wprawdzie cel jest inny (opisany powyżej), nikt nie analizuje tych nagrań pod kątem sposobu wykonywania pracy przez dyżurnego, ale w sytuacji wpływu skargi na sposób realizacji zadań nagrania takie jest przesłuchiwane i analizowane pod kątem zarzutów stawianych w skardze.
Czy powyższe działania można uznać za formę monitoringu pracowników?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX