Czy o nienależnie pobranym świadczeniu i jego zwrocie należy orzec w jednej decyzji także wówczas, gdy pracownik socjalny zawnioskuje o zastosowaniu ulg w spłacie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Tyra Bożena
Odpowiedzi udzielono: 17 kwietnia 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy w jednym postępowaniu należy określić, że świadczenie z pomocy społecznej jest nienależnie pobrane, jego wysokość, obowiązek zwrotu i termin zwrotu, czy też decyzja o obowiązku zwrotu i terminie zwrotu powinna być wydana po tym, jak prawomocna będzie decyzja orzekająca o nienależnie pobranych świadczeniach, a więc w osobnym postępowaniu poprzedzonym ustaleniami pracownika socjalnego co do zasadności żądania zwrotu?

W przypadku, gdy pracownik socjalny zawnioskuje o odstąpienie od żądania zwrotu/o umorzenie nienależnie pobranego świadczenia, nie wydaje się decyzji o zwrocie i terminie zwrotu tego świadczenia?

I czy sformułowanie "odstąpienie od żądania zwrotu" dotyczy również nienależnie pobranych świadczeń, tj. czy można odstąpić od żądania, czy też możliwe jest tu zastosowanie jedynie instytucji umorzenia, rozłożenia na raty, itp.?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX