Czy należy zawiadomić właściciela przy zachodzeniu przesłanek do stworzenia nowej karty zabytku w związku z koniecznością aktualizacji danych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Suchy Jonasz
Odpowiedzi udzielono: 13 kwietnia 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W gminnej ewidencji zabytków utworzonej w 2017 r. znajdują się zabytki dodane na podstawie art. 22 ust. 5 pkt 3 ustawy z 23.07.2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami – dalej u.o.z. W ostatnim czasie w jednej z miejscowości powstały nazwy ulic, w związku z czym zmieniają się dane adresowe zabytku. Rozumem, że należy utworzyć nowe karty powiadamiając o tym fakcie właściciela.

1. Czy właściciel może mieć jakiekolwiek obiekcje w tej kwestii i jak się ewentualnie ma do nich odnieść urząd? Nie jest to dodanie nowego zabytku, tylko aktualizacja zabytku, który został wpisany do GEZ przed wyrokiem TK.

2. Czy pracownik urzędu na prawo wykonać fotografię stanu aktualnego czy musi posiadać na to zgodę właściciela nieruchomości?

3. Czy pracownik może wykonać fotografię bez zgody właściciela nie wchodząc na posesję i czy można następnie opublikować ją w gez. 4? Co z zabytkami ujętymi w WEZ? Czy w związku ze zmianą adresu urząd musi powiadomić konserwatora o zmianie adresu i dopiero po zmianie karty w WEZ można aktualizować karty w GEZ?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX