Czy należy zaktualizować zapis w polityce rachunkowości i zastosować metodę jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania środka trwałego do używania?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 14 lipca 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jednostka POZ skorzystała z projektu: "Wdrożenie e-usług w placówkach POZ i ich integracja z systemem e-zdrowia" ("e-usługi POZ"). Wartość projektu ogółem 157.884,84 zł bez wkładu własnego. W ramach tego projektu, w II kwartale b.r., zakupiła już niezbędny sprzęt informatyczny wraz z oprogramowaniem za kwotę 24.475,00 zł brutto (w tym serwer DELL Power 13.900,00 oraz oprogramowanie paczka 5xCAL 9 szt za 10.575,00 zł). Poza tym został zakupiony sprzęt informatyczny za kwotę 30.080,00 zł brutto (UPS Ever Eco 1 szt 1.100,00 zł, Notebook 9 szt 26.730,00 zł oraz kenigston laptop lock - zabezpieczenia 9 szt 2.250,00 zł). Pozostałe wydatki zostaną poniesione w miesiącu sierpniu. Został ustalony kwartalny sposób rozliczenia wydatkowania w/w środków poprzez sporządzanie sprawozdań. Na tą okoliczność,,Grantodawca" wymaga dokumentów odpowiednio opisanych i zaksięgowanych, w tym dokumentów OT. W polityce rachunkowości firmy jest zapis, że niskocenne składniki majątku trwałego (poniżej 10 tys. zł) stanowią koszt w momencie zakupu. Natomiast w umowie o powierzenie grantu jest zapis, że jako kwalifikowane są wydatki stanowiące środki trwałe i wartości niematerialne i prawne.

Jak w tej sytuacji należałoby prawidłowo zaewidencjonować i udokumentować (OT) w/w wydatki?

Czy możliwe byłoby utworzenie jednego zadania inwestycyjnego obejmującego całość wydatków kwalifikowanych i dopiero po całkowitym zakończeniu projektu jego rozliczenie i przyjęcie na stan majątku trwałego?

Czy może jednak zaktualizować zapis w polityce rachunkowości i zastosować metodę jednorazowego odpisu amortyzacyjnego w miesiącu oddania środka trwałego do używania?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX