Czy nabywca lokalu mieszkalnego może skierować wystąpienie do PINB wskazujące na wadliwe rozwiązania projektowe przed uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Mackiewicz Marta
Odpowiedzi udzielono: 29 lipca 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Osoba fizyczna nabyła 4 lokale mieszkalne wraz z 4 miejscami postojowymi w garażu podziemnym na 18 samochodów w nowo zrealizowanym budynku mieszkalnym wielorodzinnym. Po ich nabyciu okazało się, że problemem jest wjazd do garażu. Przepisy § 70, § 130 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12.04.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie – dalej r.w.t. w zakresie kształtowania pochylni spowodowały błędy w projektowaniu przy ich kształtowaniu. Nabywca posiada auta klasy premium i nie jest w stanie wjechać nimi do garażu. W jego ocenie r.w.t. są niewystarczającą wytyczną dla projektowania pochylni. Tym samym projektant winien wykorzystać dostępną literaturę oraz zasady wiedzy technicznej. Przepisy r.w.t. w niewystarczającym stopniu poruszają zagadnienie kształtowania pochylni. Kierowanie się minimalnymi parametrami tych pochylni jedynie na podstawie r.w.t. doprowadziło do niezapewnienia zakładanej funkcjonalności pochylni. W projektowaniu pochylni powinno się uwzględnić warunki przejezdności pojazdów i uwarunkowania widoczności. W przypadku braku możliwości spełnienia wymagań dostępnych w literaturze, powinno się każdorazowo dokonać sprawdzenia przejezdności i oceny warunków ruchu w projektowanych pochylniach, czego zabrakło przy opracowywaniu projektu. Budynek nie uzyskał jeszcze pozwolenia na użytkowanie.

Czy nabywca lokalu może skierować wystąpienie do PINB wskazujące na wadliwe rozwiązania projektowe?

Bezmyślne kierowanie się spełnieniem przecież jedynie minimalnych wymagań wynikających z r.w.t. spowoduje oddanie do użytkowania budynku z nieprzejezdną pochylnią. Przepisy r.w.t. nie uwzględniają sytuacji, kiedy pojazd omiata większą powierzchnię niż wynika to jedynie z ich szerokości i nie precyzuje, czy pochylnia o danej szerokości powinna mieć jezdnię o tej szerokości, czy jest to cała szerokość obiektu (od ściany do ściany), np. wraz z odpowiednim poszerzeniem po obu stronach tej jezdni o wartość odpowiadającą skrajni drogowej. Przecież obiekt budowlany nie tylko powinien spełniać wymagania odpowiednich przepisów, ale być projektowany i budowany "zgodnie z zasadami wiedzy technicznej".

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX