Czy na dzień rozpoczęcia likwidacji należy połączyć wszystkie pozycje funduszu własnego fundacji w jeden fundusz podstawowy i wykazać w bilansie w jednej pozycji?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 7 maja 2024 r.
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 30 maja 2018 r.

PYTANIE

Mam pytanie odnośnie funduszu statutowego w czasie likwidacji fundacji. Fundacja w księgach rachunkowych utrzymuje cały czas fundusz statutowy na niezmienionym poziomie 200.000 zł (takim jaki był ustanowiony w akcie założycielskim). Osiągnięta strata na koniec roku (31.12.2017 r.) 198.000 zł jest pokazana na koncie wyniku finansowego (a w bilansie w pozycji zysk/strata netto) z informacją w sprawozdaniu finansowym, że zostanie ona pokryta zyskiem w przyszłych okresach. Fundacja działa od 01.01.2017 r. i sporządza sprawozdanie zgodnie z załącznikiem nr 6 do ustawy o rachunkowości. W maju podjęto decyzję o likwidacji fundacji, w związku z czym muszę sporządzić na dzień rozpoczęcia likwidacji sprawozdanie finansowe.

Czy w tym sprawozdaniu (na koncie 800 fundusz statutowy) mogę nadal wykazać fundusz statutowy na niezmienionym poziomie 200.000 zł i stratę na koncie wyniku finansowego w wysokości przewyższającej wartość funduszu statutowego (205.000 zł) co da ujemny fundusz własny w bilansie?

Czy też należy w jakiś sposób przeksięgować fundusz statutowy?

Na jakie konto?

Kiedy to zrobić, czy przed dniem rozpoczęcia likwidacji, czy w trakcie trwania likwidacji, czy na zakończenie likwidacji?

Chyba nie powinnam wykazywać do samego końca, łącznie z dniem zamknięcia fundacji, że posiada ona fundusz statutowy 200.000 zł.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX