Czy koszt bonusów wypłacanych pracownikom naszych kontrahentów w zamian za polecanie ich klientom naszych produktów może stanowić koszt uzyskania przychodu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 6 maja 2011 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów wykorzystywanych w trakcie budowy obiektów budowlanych. Wyroby uznawane są za "wyroby z wyższej półki", co oznacza wyższą cenę. To sprawia, iż spółka musi podejmować intensywne działania sprzedażowe (zachęty). W celu zwiększenia sprzedaży spółka współpracuje z pracownikami biur projektowych obsługujących bezpośrednio projekty inwestycyjne, w których produkty spółki sprawdziłyby się najkorzystniej. Pracownicy Ci jako osoby "najbliżej projektu" mają możliwość zarekomendowania produktów spółki (do zakupienia przez klienta biura). Spółka premiuje takiego pracownika w poniższy sposób.

Spółka przekazuje określoną sumę pieniędzy, voucher pieniężny z dobrowolnym przeznaczeniem, kartę płatniczą z określoną sumą, voucher na wycieczkę, płaci za pobyt w SPA lub hotelu, upominki. Spółka nie podpisuje żadnych umów z pracownikami biur, nie ma też faktur za usługi (poza fakturami np. za pobyt w hotelu czy za zakup upominków) ani żadnej dokumentacji stanowiącej podstawę rozliczenia premii (pracownicy biur to osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej i nie chcą przygotowywać dodatkowo takiej dokumentacji). Z kolei podpisanie umowy z biurem nie odniosłoby żadnego efektu, ponieważ przekazana premia pieniężna czy rzeczowa nie dotarłaby do pracownika, a więc nie miałby on żadnej zachęty. Spółka ma problem z określeniem skutków podatkowych takich transakcji. Z jednej strony oczywisty jest związek poniesionych wydatków ze źródłem osiągania przychodów spółki. Z drugiej strony nie ma faktur, nie ma umów itp.

Czy spółka może zaliczyć te wydatki (niekiedy stosunkowo duże sumy) do kosztów podatkowych?

Co w takiej sytuacji może zrobić spółka aby móc zaliczyć te wydatki do kosztów podatkowych, zwłaszcza że biorąc pod uwagę praktykę biznesu w jakim funkcjonuje spółka, jest to jeden z najbardziej efektywnych sposobów oddziaływania na zwiększenie sprzedaży?

Jakie inne ryzyka podatkowe towarzyszą takim operacjom i jakie są możliwe sposoby ich unikania?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX