Czy jednostka organizacyjna wymiaru sprawiedliwości może być zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów oraz wpisu do rejestru BDO?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2021 r.
Autor odpowiedzi: Duczmal Maria
Odpowiedzi udzielono: 7 stycznia 2021 r.

PYTANIE

Czy jednostka organizacyjna wymiaru sprawiedliwości może być zwolniona – na podstawie art. 66 ust. 4 pkt 1 lit. a oraz pkt 3 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2020 r. poz. 797) – dalej u.o. – z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów oraz wpisu do rejestru BDO (o którym mowa w art. 50 u.o.)?

Ustawa w powołanym przepisie zwalnia z takiego obowiązku wytwórców odpadów komunalnych oraz podmioty, o których mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1 u.o., tj. podmioty prowadzące nieprofesjonalną działalność w zakresie zbierania odpadów. Ustawodawca wymienia tu m.in. systemy zbierania odpadów w szkołach, urzędach i instytucjach. Przedmiot takiej działalności określony został jako zbieranie odpadów opakowaniowych i odpadów w postaci zużytych artykułów konsumpcyjnych, w tym leków i opakowań po lekach. Z kolei – w "Objaśnieniach prawnych Ministra Klimatu dot. stosowania przepisów art. 50 ustawy w zakresie obowiązku uzyskania wpisu w Rejestrze BDO" (https://www.gov.pl/attachment/e4a4fa4a-d717-45cc-8b57-0e0912790b00) – przyjęto, że: - "jako odpady komunalne można potraktować również zużyty sprzęt elektryczny lub elektroniczny niezawierający składników niebezpiecznych" - "za odpady o charakterze poużytkowym (pokonsumpcyjnym) […] można uznać zarówno niektóre odpady komunalne, jak i odpady niebezpieczne (drobny sprzęt elektryczny lub elektroniczny jak świetlówki, laptopy, monitory – typu użytkowanego również w gospodarstwach domowych)".

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX