Czy dyrektor centrum kształcenia praktycznego ustalając rozkład zajęć musi zapewnić uczniowi przerwę nie rzadziej niż po każdych 60 minutach zajęć?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Barszczewska Bożena
Odpowiedzi udzielono: 19 lutego 2010 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy przywołany w zapytaniu przepis: "godzina lekcyjna trwa 45 minut, w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w innym wymiarze, nie dłuższym jednak niż 60 minut......", [np. § 7 - załącznik nr 5a do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół - dalej r.r.s.] - jest obowiązujący również w przypadku praktycznej nauki zawodu?

Inaczej mówiąc: czy po co najwyżej 60 minutach zajęć - uczeń musi mieć przerwę?

Czy dyrektor centrum kształcenia praktycznego ustalając rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych - musi zapewnić uczniowi przerwę nie rzadziej niż po każdych 60 minutach zajęć?

Jednoznaczna odpowiedź na powyższe pytanie jest niezmiernie ważna - bo jeśli idąc śladem opisanych w odpowiedzi zaleceń PIP i "nieostrych" zapisów w statutach - dopuszczę, by uczniowie pracowali (uczyli się) bez przerwy ponad 60 minut - to w razie wypadku (o który przecież nietrudno - przy obsłudze maszyn, gorących procesach, itp.), czy nie usłyszę zarzutu, iż przyczyną wypadku było np. przemęczenie ucznia wskutek ominięcia przedmiotowego zapisu? Oczywiście zgadzam się, iż zajęcia praktyczne cechują się swoją specyfiką wynikającą z przebiegu procesów technologicznych, ale czy to jest wystarczająca podstawa do nie stosowania ww. przepisu (jeśli okaże się że jest obowiązujący - również dla praktycznej nauki zawodu)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX