Co powinien zrobić starosta i urząd górniczy, jeśli przedsiębiorca górniczy "porzucił" zakład górniczy, jednocześnie nie wykreślając się z KRS/CEDIG, a wykreślając adres działalności oraz niejednokrotnie dodatkowo zarząd?
PYTANIE
Co powinien zrobić starosta i urząd górniczy, jeśli przedsiębiorca górniczy "porzucił" zakład górniczy (bez wykonania rekultywacji gruntów poeksploatacyjnych), jednocześnie nie wykreślając się z KRS/CEDIG, a wykreślając adres działalności oraz niejednokrotnie dodatkowo zarząd?
Starosta oraz urzędy górnicze mają ustawowe obowiązki w zakresie nadzorowania rekultywacji gruntów pokopalnianych. Starosta powinien dokonywać kontroli wykonania obowiązku rekultywacji gruntów, co polega na sprawdzeniu co najmniej raz w roku zgodności wykonywanych zabiegów z dokumentacją rekultywacji tych gruntów, a zwłaszcza wymagań technicznych oraz ich terminowości, ze szczególnym uwzględnieniem obowiązku zakończenia rekultywacji w okresie 5 lat od zaprzestania działalności przemysłowej. W razie niezakończenia rekultywacji gruntów zdewastowanych w okresie, o którym mowa w art. 20 ust. 4 ustawy z 3.02.1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1326), ustawa ta stanowi, że Starosta w tym przypadku stosuje opłatę roczną podwyższoną. Zaś urzędy górnicze zgodnie z ustawą - Prawo geologiczne i górnicze sprawują nadzór i kontrolę nad likwidacją zakładów górniczych, w tym ich rekultywacją.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX