Co powinien zrobić burmistrz, jeżeli w wyniku zdemontowania zbiorników na paliwo na terenie nieczynnej stacji paliw zostały zanieczyszczone wody powierzchniowe i grunt, a decyzja o usunięciu odpadów niebezpiecznych nie została wykonana?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Jerzy Janusz
Odpowiedzi udzielono: 3 sierpnia 2014 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Do burmistrza wpłynęła informacja, że na terenie nieczynnej stacji paliw zostały zdemontowane zbiorniki na paliwo płynne. Na terenie stacji pozostał wydobyty ze zbiorników szlam, który zalega na powierzchni gruntu i zanieczyszcza wody gruntowe i powierzchniowe. Burmistrz wystąpił z zapytaniem do starostwa, czy na rozebranie stacji wydane zostało pozwolenie. Starosta odpowiedział, że nie wydawał decyzji, ponieważ nie wpłynął wniosek (na marginesie - stacja paliw graniczy z budynkiem starostwa). Burmistrz o powyższym fakcie zawiadomił policję, WIOŚ i Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Wszystkie organy wykluczyły się z postępowania. Z uwagi na fakt, że zalegający szlam stanowi odpad niebezpieczny, burmistrz wydał decyzję nakazującą właścicielowi gruntu uprzątnięcie odpadu. Decyzja nie została wykonana. Powstaje pytanie, czy burmistrz, zlecając wykonanie zastępcze, nie "pomoże" właścicielowi stacji w pozbyciu się odpadów bez konieczności uzyskania stosownych zezwoleń.

Jak powinno być prowadzone postępowanie w tej sprawie i przez który organ powinno być prowadzone?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX