Co należy zrobić z powstałą nadwyżką środków obrotowych przy likwidacja zakładu budżetowego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Tomczyk Edward
Odpowiedzi udzielono: 23 stycznia 2017 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Samorządowy zakład budżetowy został z dniem 1 listopada 2016 r. postawiony w stan likwidacji. Likwidacja zakładu została zakończona w dniu 31 grudnia 2016 r. Z dniem 31 grudnia zamknięty został rachunek bankowy zakładu. Na rachunku bankowym na dzień 31 grudnia 2016 r. nie było żadnych środków (nic nie zostało przekazane na rachunek budżetu). Na koniec roku zakład posiadał należności i zobowiązania, które przejęła spółka (należności były wyższe niż zobowiązania). Mienie zlikwidowanego zakładu - zgodnie z uchwałą rady oraz treścią aktu notarialnego - zostało wniesione aportem na pokrycie udziałów w kapitale istniejącej spółki gminnej. Spółka wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością likwidowanego zakładu oraz przejęła jego należności i zobowiązania. Na dzień likwidacji tj. 31 grudnia 2016 r. zostało sporządzone sprawozdanie Rb-30S zakładu. Ze sporządzonego sprawozdania wynika, iż na koniec roku w zakładzie powstała nadwyżka środków obrotowych. W planie finansowym na 2016 r. nie planowano nadwyżki środków obrotowych na koniec roku oraz wpłaty nadwyżki środków do budżetu.

Co należy zrobić z powstałą nadwyżką środków obrotowych?

Czy spółka gminna (jako następca prawny) zobligowana będzie wpłacić do budżetu gminy ustaloną przez zakład na dzień 31 grudnia 2016 r. nadwyżkę środków obrotowych?

Czy rada gminy może zwolnić z obowiązku wpłaty do budżetu gminy nadwyżki środków obrotowych ustalonej na koniec roku sprawozdawczego 2016 r., a jeśli tak to kogo zwolnić (wpisać w treści uchwały) zakład czy spółkę?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX