Co należy zrobić, gdy zobowiązany nie odebrał upomnienia pod wskazanym w decyzji adresem?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 24 marca 2024 r.
Autor odpowiedzi: Zygmunt Łukasz
Odpowiedzi udzielono: 27 grudnia 2023 r.

PYTANIE

Sprawa dotyczy art. 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz egzekucji należności w związku z niniejszym. Przedstawiamy dwa kazusy "A" oraz "B":

a) Starosta wydał decyzję o kosztach na podstawie art. 130a ust. 10h ustawy Prawo o ruchu drogowym. Właściciel odebrał decyzję i w ciągu 30 dni od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna nie uiścił należności. W związku z powyższym na podstawie art. 130a ust. 10j ustawy Prawo o ruchu drogowym, starosta powinien wszcząć postępowanie egzekucyjne, gdyż należności te wraz z odsetkami podlegają egzekucji w trybie i na zasadach określonych w ustawie z 17.06.1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Zgodnie z art. 15 § 1 u.p.e.a. pierwszym krokiem powinno być nadanie do zobowiązanego upomnienia wzywającego do wykonania obowiązku z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego.

Co należy zrobić, gdy zobowiązany nie odebrał upomnienia pod wskazanym w decyzji adresem?

Czy można w takim przypadku zastosować fikcję doręczeń, jeśli upomnienie będzie dwukrotnie awizowane zgodnie z art. 44 k.p.a.?

Czy w związku z tym, iż jest wszczynane nowe postępowanie - postępowanie egzekucyjne (gdyż postępowanie administracyjne zakończyło się wydaniem i doręczeniem decyzji o kosztach), należy ustalić aktualny adres zobowiązanego do postępowania egzekucyjnego i prawidłowo doręczyć upomnienie?

b) Sytuacja jest identyczna jak wyżej, z tą różnicą, iż w postępowaniu administracyjnym decyzję doręczono ustanowionemu dla nieznanego z miejsca pobytu kuratorowi.

Do kogo należy skierować upomnienie wszczynające postępowanie egzekucyjne?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX