Co może zrobić zamawiający, jeżeli został wprowadzony w błąd przez wykonawcę co do braku podstaw wykluczenia tego wykonawcy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kucharski Dominik
Odpowiedzi udzielono: 7 kwietnia 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zamawiający przeprowadził postępowanie na usługi ochrony w trybie art. 138o p.z.p. - określając w SIWZ, że wykluczy wykonawcę na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 p.z.p. Przesłanki wykluczenia badane były w oparciu o treść składanych oświadczeń. Wykonawca złożył oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu z tego tytułu. Po udzieleniu zamówienia (zawarciu umowy) zamawiający uzyskał jednak informację, że w innym postępowaniu ten sam wykonawca został wykluczony właśnie na podstawie art. 24 ust 5 pkt 4 p.z.p. W trybie dostępu do informacji publicznej potwierdzono, że firma została ukarana prawomocnym wyrokiem sądu kwotą odszkodowania, a umowa o świadczenie usług została rozwiązana z winy tego wykonawcy. Złożone przez niego oświadczenie nie uwzględniało więc opisywanego faktu.

Czy umowa zawarta z wykonawcą, który powinien zostać wykluczony na etapie postępowania – jest ważna, a jeśli tak, to czy powinna zostać rozwiązana (i w jakim trybie)?

Czy wykonawca powinien realizować to zamówienie do czasu zakończenia kolejnego postępowania?

Czy z uwagi na tryb zamówienia (usługi społeczne) zamawiający może odstąpić od powtarzania całej procedury i udzielić zamówienia wykonawcy, którego oferta zostałaby wybrana, gdyby pierwszy wykonawca został wykluczony zgodnie z istnieniem ujawnionej przesłanki?

Czy zamawiający powinien złożyć zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa poprzez poświadczenie nieprawdy celem uzyskania zamówienia publicznego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX