Musiał Krzysztof J., Zezwolenie na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający
Zezwolenie na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający
Zezwolenie na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający
Zezwolenie na wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający
Procedura dotyczy omówienia zasad prowadzenia działalności jako zarejestrowany wysyłający, w tym obowiązku uzyskania zezwolenia na prowadzenie takiej działalności oraz postępowania w sprawie udzielenia takiego zezwolenia.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: zamiar wykonywania działalności jako zarejestrowany wysyłający
Zarejestrowany wysyłający to nowa instytucja związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. Wprowadzenie tej instytucji do polskiej ustawy jest efektem implementacji przepisów dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającej dyrektywę 92/12/EWG (Dz. Urz. UE L z 2009 r. Nr 9, poz. 12). Zgodnie z art. 4 pkt 10 dyrektywy 2008/118/WE, „zarejestrowany wysyłający” oznacza osobę fizyczną lub prawną uprawnioną przez właściwe organy państwa członkowskiego importu, w ramach swojej działalności i na warunkach określonych przez te organy, jedynie do wysyłania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy w momencie dopuszczenia do swobodnego obrotu. Z kolei art. 2 ust. 1 pkt 14a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1452 z późn. zm.) - dalej u.p.a., definiuje zarejestrowanego wysyłającego jako podmiot, któremu wydano zezwolenie na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zwraca uwagę brak w polskiej definicji ogranicznika „jedynie” - jak w przypadku dyrektywy, zgodnie z którą podmiot ten uprawniony jest „jedynie” do wysyłania wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy w momencie dopuszczenia do swobodnego obrotu. Powyższe mogłoby sugerować, iż omawiana instytucja ma w istocie szerszy charakter na gruncie przepisów polskich, w stosunku do przepisów wspólnotowych. Należy jednak zwrócić uwagę, iż ograniczenie, o którym mowa, polski ustawodawca zawarł w treści art. 8 ust. 1 pkt 3 u.p.a., uznającego za przedmiot opodatkowania akcyzą m. in. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów. Powyższy przepis wskazuje zatem na istotę omawianego ograniczenia, sprowadzającego się do tego, iż zarejestrowany wysyłający uprawniony jest wyłącznie do wysyłania wyrobów na omawianych warunkach w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, nie może natomiast magazynować ich w tej procedurze; magazynowanie wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zastrzeżone jest bowiem - tak w myśl przepisów wspólnotowych, jak i polskich - dla składów podatkowych. Zakaz, o którym mowa, expressis verbis potwierdza brzmienie art. 62c ust. 1 u.p.a.
Z tytułu dokonywania przez zarejestrowanego wysyłającego właściwych mu czynności, staje się on podatnikiem podatku akcyzowego, natomiast za czynność opodatkowaną art. 13 ust. 1 pkt 6 u.p.a. nakazuje uznawać także wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego, niebędącego importerem tych wyrobów.
Dzięki instytucji zarejestrowanego wysyłającego, możliwe jest przerzucenie obowiązku podatkowego przez podmiot importujący wyroby akcyzowe na zarejestrowanego wysyłającego, który staje się podatnikiem z tytułu podejmowania właściwych mu czynności. Także i ten ostatni, co do zasady, nie będzie jednak podmiotem zobowiązanym do zapłaty akcyzy, ponieważ przemieszczanie odbywa się w procedurze zawieszonego poboru akcyzy. Należy mieć jednak na względzie, iż zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt a ppkt ii) dyrektywy 2008/118/WE, osobą zobowiązaną do zapłaty podatku akcyzowego, który stał się wymagalny, jest, a w odniesieniu do opuszczenia procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 7 ust. 2 lit. a, w przypadku niezgodnego z przepisami przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 10 ust. 1, 2 i 4: uprawniony prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany wysyłający lub każda inna osoba, która udzieliła gwarancji, zgodnie z art. 18 ust. 1 i 2, oraz każda osoba, która uczestniczyła w niezgodnym z przepisami opuszczeniu i która wiedziała lub powinna była wiedzieć o nieprawidłowym charakterze tego opuszczenia.
Na gruncie polskiej ustawy zasadę tą realizuje art. 21 ust. 2 u.p.a. w powiązaniu z właściwymi przepisami regulującymi moment zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z powołanym przepisem (określającym jednocześnie terminy płatności akcyzy w ramach swobody przysługującej Państwom Członkowskim), w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.
Krok: czy zachodzi wyłączenie od obowiązku uzyskania zezwolenia?
Przepisy ustawy nie określają przypadków, w których obowiązek uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze zarejestrowanego wysyłającego jest wyłączony. Należy jednak przypomnieć, iż podmiot taki upoważniony jest do podejmowania czynności jedynie w zakresie wysyłania towarów importowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. A zatem obowiązek uzyskania zezwolenia będzie wyłączony w takim zakresie, w jakim jego uzyskanie byłoby w istocie pozbawione sensu, tzn. w zakresie prowadzenia działalności polegającej na wysyłaniu wyrobów, które nie są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy - co dotyczy zasadniczo wyrobów objętych zerową stawką akcyzy, jak również wyrobów akcyzowych już dopuszczonych do konsumpcji (np. które opuściły skład podatkowy poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy). Wysyłanie takich wyrobów nie wymaga uprzedniego uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności jako zarejestrowany wysyłający.