Dauter Bogusław, Zawieszenie postępowania na zgodny wniosek stron
Zawieszenie postępowania na zgodny wniosek stron
Zawieszenie postępowania na zgodny wniosek stron
Zawieszenie postępowania na zgodny wniosek stron
Zawieszenie postępowania na zgodny wniosek stron ma charakter fakultatywny i zależy wyłącznie od uznania sądu. Zachodzi wówczas, gdy sąd uzna to za celowe i stwierdzi, że wniosek stron o zawieszenie postępowania nie zmierza do obejścia prawa.
Z dniem 31 maja 2019 r. wraz z wejściem w życie art. 4 ustawy z dnia 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 183 ze zm.), a także ustawy z dnia 12 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 934), które wprowadzają informatyzację postępowania sądowoadministracyjnego, strona może złożyć wniosek o zawieszenie postępowania w formie dokumentu elektronicznego.
Procedury prawne pokazane w formie interaktywnych schematów, dzięki którym sprawdzisz, jak krok po kroku przebiega postępowanie w danej sprawie.
Dowiedz się więcej o LEX Navigator.
Zamów bezpłatną prezentację zdalną , podczas której przedstawimy Ci to narzędzie.
Krok: wniosek o zawieszenie postępowania
Przesłanką zawieszenia postępowania na podstawie art. 126 p.p.s.a. jest zgodny wniosek stron. Wniosek może zostać złożony przez skarżącego, uczestnika postępowania i organ administracji publicznej. Wniosek taki może zostać złożony na piśmie lub ustnie do protokołu na posiedzeniu sądu.
Przepis art. 126 p.p.s.a. nie wskazuje przyczyn, z powodu których strony mogą wnioskować o zawieszenie postępowania. Przykładem uzasadnionej przyczyny zawieszenia postępowania na zgodny wniosek stron może być chęć przeprowadzenia mediacji w sprawie będącej przedmiotem skargi (por. J.P. Tarno, Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Komentarz, Warszawa 2012, s. 336).
Wniosek stron może określać czas zawieszenia postępowania, jednak okres ten nie może być krótszy niż trzy miesiące (art. 129 p.p.s.a.), ani dłuższy niż trzy lata (art. 130 § 1 pkt 1 p.p.s.a.).
Wniosek o zawieszenie postępowania, jako niewszczynający postępowania, nie podlega opłacie sądowej.
Z dniem 31 maja 2019 r. strona może złożyć wniosek o zawieszenie postępowania w formie dokumentu elektronicznego do elektronicznej skrzynki podawczej sądu. Opisany warunek nie zostanie spełniony w przypadku wysłania takiego pisma do sądu na jego adres elektroniczny (adres e-mail). Wniosek taki, oprócz wymogów formalnych pisma w postaci papierowej, musi zawierać adres elektroniczny oraz zostać podpisany przez stronę albo jej przedstawiciela ustawowego lub pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Jeżeli wniosek o zawieszenie postępowania jest pierwszym pismem procesowym strony, należy podać numer odpowiedniego identyfikatora, tj. numer PESEL - w przypadku osób fizycznych, a w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej - numer KRS, REGON lub NIP. Datą wniesienia takiego wniosku jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data wprowadzenia pisma do systemu teleinformatycznego sądu (art. 83 § 5 p.p.s.a.) (szerzej zob. procedura: Wniesienie pisma procesowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej ).
Krok: badanie warunków formalnych wniosku
Wniosek o zawieszenie postępowania powinien spełniać wymagania pisma procesowego określone w art. 46–47 p.p.s.a.