Kidyba Andrzej, Zakończenie likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Procedury
Status:  Aktualna
Wersja od: 1 lipca 2021 r.
Autorzy:

Zakończenie likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Zakończenie likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Zakończenie likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

Procedura ma na celu przedstawienie czynności podejmowanych po zakończeniu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zakończenie likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością sąd rejestrowy sąd rejestrowy otrzymanie wniosku czy wniosek spełnia wymogi formalne i został złożony w terminie? wpis do rejestru (wykreślenie spółki) rozpoznanie wniosku zakończenie likwidacji. Obowiązki spoczywające na Sądzie Rejestrowym nie doszło do zakończenia likwidacji. Konieczność złożenia nowego wniosku procedura usuwania braków spółka z o.o. spółka z o.o. zgłoszenie do ZUS złożenie wniosku o wykreślenie spółki z rejestru zaistnienie warunków do złożenia wniosku o wykreślenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jakich zgłoszeń należy dokonać wraz z wnioskiem? zgłoszenie do Urzędu Skarbowego zgłoszenie do Urzędu Statystycznego tak nie jeżeli procedura doprowadziła do usunięcia braków jeżeli braków nie usunięto

Krok: zaistnienie warunków do złożenia wniosku o wykreślenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością

W celu zakończenia czynności likwidacyjnych w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością należy złożyć wniosek o wykreślenie spółki z rejestru (por. Czynności likwidacyjne w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością). Z chwilą wykreślenia spółki z o.o. z rejestru traci ona osobowość prawną. Mimo jednak zakończenia przez likwidatorów tzw. właściwych czynności likwidacyjnych, muszą oni podjąć pewne dodatkowe kroki, które określa się mianem czynności polikwidacyjnych. Czynności polikwidacyjne dotyczą zgłoszeń do stosownych organów (ZUS, Urzędu Statystycznego, Urzędu Skarbowego).

Krok: jakich zgłoszeń należy dokonać wraz z wnioskiem?

Oprócz wykreślenia spółki z Krajowego Rejestru Sądowego konieczne jest wykreślenie jej z ewidencji podatkowej, ZUS oraz Urzędu Statystycznego. W większości przypadków należy tego dokonać w ramach tzw. „jednego okienka KRS” (a więc wraz z wnioskiem o wykreślenie spółki z rejestru - nie dotyczy to wniosku o uchylenie rejestracji spółki jako podatnika podatku od towarów i usług), chyba że spółka w likwidacji została już uprzednio wyrejestrowana ze stosownych ewidencji (dotyczy to głównie rejestracji jako płatnika składek w ZUS). W celu wykreślenia spółki z o.o. z ww. ewidencji likwidator powinien wraz z wnioskiem o wykreślenie spółki z rejestru złożyć do Sąd Rejestrowego stosowne formularze, które następnie Sąd Rejestrowy prześle do odpowiednich Urzędów. Niezależnie od tego, konieczne jest zgłoszenie do banku zakończenia istnienia spółki, co wiązać się będzie z likwidacją rachunku bankowego oraz usunięcie oznaczenia z dotychczasowej siedziby spółki (por. A. Kidyba, Komentarz do art. 282 k.s.h., LEX/el. 2013).