Bogusiak Marta, Wykreślenie podmiotu z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody) na wniosek podmiotu

Procedury
Status:  Nieaktualna
Wersja od: 1 stycznia 2014 r. do: 1 kwietnia 2019 r.
Autorzy:

Wykreślenie podmiotu z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody) na wniosek podmiotu

Wykreślenie podmiotu z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody) na wniosek podmiotu

Wykreślenie podmiotu z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody) na wniosek podmiotu

Procedura opisuje sposób wnioskowania o wykreślenie podmiotu leczniczego z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestru wojewody) w razie podjęcia decyzji o definitywnym zakończeniu wykonywania działalności leczniczej.

Procedura nie obejmuje natomiast wykreślenia z urzędu ani też analogicznego postępowania dotyczącego praktyk zawodowych przed okręgową radą lekarską ani okręgową izbą pielęgniarek i położnych.

Wykreślenie podmiotu z rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą (rejestr wojewody) na wniosek podmiotu wojewoda wojewoda decyzja administracyjna w przedmiocie wykreślenia podmiotu z rejestru odebranie wniosku wezwanie do uzupełnienia wniosku czy wniosek spełnia wymogi formalne? podmiot leczniczy podmiot leczniczy decyzja o zakończeniu działalności leczniczej spełnienie warunków formalnych odebranie wezwania złożenie wniosku do rejestru tak nie

Krok: decyzja o zakończeniu działalności leczniczej

Podjęcie decyzji:

a) w przedmiocie zakończenia działalności leczniczej;

b) w przedmiocie wskazania podmiotu, któremu powierza się przechowywanie dokumentacji medycznej.

Decyzja o zakończeniu wykonywania działalności leczniczej przybiera formę ogólnie przyjętą dla danego podmiotu. Przykładowo, w przypadku spółek czy fundacji zwykle będą to uchwały właściwego organu (wspólników uprawnionych do prowadzenia spraw spółki osobowej, zarządu spółki kapitałowej lub fundacji), w przypadku innych jednostek może być to zarządzenie organu uprawnionego, a w przypadku działalności jednoosobowej może być to po prostu oświadczenie.

Kompetencję do podjęcia decyzji w przedmiocie zakończenia działalności leczniczej posiada:

a) w przypadku podmiotu leczniczego niebędącego przedsiębiorcą - podmiot tworzący, reprezentowany przez właściwy organ;

b) w przypadku pozostałych podmiotów leczniczych - co do zasady kierownik, chyba że przepisy prawa lub akty wewnętrzne regulujące funkcjonowanie danego podmiotu przewidują co innego (np. zastrzeżenie w umowie spółki jawnej, na podstawie art. 43 k.s.h., że zakończenie działalności leczniczej wymaga zgody także wspólników wyłączonych od prowadzenia spraw spółki).

Krok: spełnienie warunków formalnych

Złożenie oświadczenia o treści jak w art. 100 ust. 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej; tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 217, z późn. zm.) - dalej u.dz.l.

„Oświadczam, że:

1) dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą są kompletne i zgodne z prawdą;

2) znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności leczniczej w zakresie objętym składanym wnioskiem określone w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 217)”.

Oświadczenie zawiera ponadto:

1) imię i nazwisko, nazwę albo firmę wnioskodawcy, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby;

2) oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;

3) podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, ze wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

Oświadczenie składa się w formie pisemnej i następnie w formie kopii elektronicznej załącza do wniosku. System elektroniczny nie przewiduje bowiem złożenia powyższego oświadczenia bezpośrednio w formie elektronicznej.

Zgodnie z § 10 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 29 września 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych objętych wpisem do rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą oraz szczegółowego trybu postępowania w sprawach dokonywania wpisów, zmian w rejestrze oraz wykreśleń z tego rejestru (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 325) podstawę dokonania wpisu w rejestrze stanowi wniosek o

– wpis do rejestru;

– zmianę wpisu do rejestru;

– wykreślenie z rejestru.

Na jego podstawie wyprowadzany jest wniosek, że wykreślenie podmiotu z rejestru również stanowi wpis - przy czym jest to wpis polegający na zmianie (usunięciu) danych ujawnionych w rejestrze. Stąd organy rejestrowe przyjmujące wniosek o całkowite wykreślenie podmiotu z rejestru również domagają się oświadczenia, z którego wynikać będzie, że dane zawarte we wniosku są kompletne i zgodne z prawdą. Urzędowy wzór takiego oświadczenia określa art. 100 ust. 3 u.dz.l.